Helmia stipendium

Värmlands konstnärsförbund har idag mottagit 50.000kr
från Helmiastiftelsen!!!

Ansökan gjordes tillsammans med Värmlands konstförening. Här kommer ett utdrag av ansökan:

"…Under Värmlands Konstnärsförbunds hundraårsjubileum 2019 vill vi tillsammans stärka,sprida och vitalisera det värmländska konstlivet. Vi vill göra samtida värmländsk konst känd på offentliga platser och med digitala plattformar för att presentera samtliga medlemmar utanför de traditionella konsthallarna. Vi vill med digitala bildspel visa konst i Filmstaden, på flygplatsen, i Mitt i City, lokalbussar m.fl. platser. Vi vill också skapa en konstdialog med ungdomar och äldre, för att lära oss mer om hur konstpubliken ser på konsten idag och hur man vill möta och ta del av konst. För att utveckla arbetet med att sprida och synliggöra Värmlands Konstnärsförbundets medlemmars konst och för att bättre kunna fånga upp signaler om allmänhetens förväntningar på det värmländska konstlivet ansöker vi om ett bidrag på 100.000 kr från Helmiastiftelsen."

Värmlands konstnärsförbund och Värmlands konstförening