DIVERSA

Beskrivning och kontaktuppgifter

Marc Broos  

Alma Löv Museum

Smedsby Konstakt 108 

686 96 Östra Ämtervik

Bor även :

Stockholm Grev Magnigatan 11 a Stockholm 11450

Schlesische strasse 25 Berlin

 

tel 070 2608506   almamus@telia.com

almalov.com

 MARC BROOS

Bildkonstnär, född 1945 i Eindhoven i Holland. Bosatt i Smedsby, Östra Ämtervik  tillsammans med konstnär Karin Broos född 1950 i Uppsala. Han studerade vid Kungliga Konsthögskolan s´Hertogenbosch, Holland. Kom till Sverige 1975. Ungdomsrepresentant på van Abbemuseum Eindhoven, Holland på sjuttiotalet. Startade och drev gallerie "De Wolk is boven" (Molnen är däruppe) Eindhoven, 1970-1974. 

1998 – 2011 Marc Broos verk The Alma Löv Museum of experimental & unexp. Art ett never-ending ? konstprojekt, ett socialt allkonstverk startade 1998 som ett kulturhuvudstadsår projekt. Projektet överlevde året och almalöv hade utvecklats till en liten lysande stjärna på den svenska konsthimmeln, sen plötsligt sommaren 2010 kändes projektet färdigt, stod på topp, nämndes bla. som åtravärt besöksmål vid sidan om Moderna Museet, och las ner. Det blev en jordbegravning som en performance, helt i almastilen. Projektet har under tretton års tid fått mycket uppmärksamhet av media. Nationella och  internationella tongivande konstnärer deltog tillsammans med lovande yngre konstnärer årligen i almas experimentella konstprojekt. I dessa projekt deltog Marc Broos anonymt eller under annat namn som tex. Gina Fallacio, Friedrich Volt.

2016 Kristinehamns Konstmuseum maj- aug Karin Broos Bep Broos Marc Broos

2014 - ALMA LÖV ÅTERUPPSTÅR

 Alma betyder själ, så att ta död på Alma är inte lätt. I Berlin finns Boros Sammlung i konsthallen Bunkern, en fd Gestapobyggnad. På hemsidan finns uppgifter om vilka dagar och tider besök kan bokas. Besöket kan bara bokas via internet och besöksantalet är begränsat. Vid besöket i Berlin föddes idén för ett nytt Alma koncept. Nu kunde bestämmas vilka dagar och vilka tider som gäller och samtidigt skulle en max gräns kunna sättas för antalet besökare. Kanske bara öppet visa dagar, visa veckor och på bokningssidan ses antalet anmälda besökare. En bokningssida skapades. För att arbetet skulle bli lättare och mindre resurskrävande fick många paviljonger fasta installationer. Tillfälliga utställningar skulle kunna visas i Paleis Oranjestraats salar. Verksamheten skulle även breddas med barnverkstad, workshops, uppträdanden, performance, cafeverksamhet allt efter idéer av nya chefen Stella Broos. Bidrag beviljades från Kulturbryggan och Postkodslotteriet. Det var bara att sätta igång. En teatersalong och barnverkstad uppfördes och alla paviljonger fick behövlig ansiktslyftning. Ett tiotal konstnärer installerade verk i paviljongerna, entrén förlades till Paleis Oranjestraat, en teras och toaletter byggdes.

Marc Broos drog sig tllbaka, överlämnade alma i säkra händer och kunde nu leva det lite mer sorglösa livet, pendla mellan Värmland- Stockholm och framförallt hans nya favoritstad Berlin, kan nu ägna tid åt skrivande och mindre projekt, kanske något tillslag på Almalöv, kanske en filial i Berlin.
Mer info på hemsidan almalov.com.


2011-2016 Årligt deltagande på Alma Löv Museum med diversa installationer, skulptur samt projekt på Värmlands Museums årliga höstsalonger, ägnar även tid åt skriverier.

2016 Värmlands Museums höstsalong installation "Vänskap" 1000 kg skulpturer

2015 Jag växer sakta , jag äter tystnaden härinne

2011 ---- Årliga FFF Fryken Fassbinder Festival i samarbete med bla. Dramatiska Högskolan Stockholm, Harald Stjärne samt studenter. Workshop, uppträdanden, filmvisningar, internt och för publik.

2011 ”Om Konsten är till för att bedöva, att få oss att glömma vardagen, då vore ett hammarslag i skallen den bästa konsten” Performance, slag med hammaren i skallen, som utförs av dem som förvärvar verket. Komplett med äkthetsbevis med foto av händelsen samt hammaren. Presenteras 2010 samt på facebook 2011. Intäkter går till CIA´s projekt Bodyguard for Art. För äkthetsbevis, mer info se sidan 23 (CIA Center for Interactual Art – konstens underrättelse verksamhet.)

2011 ”En bild säger mer än tusen ord” Ett internet/facebookprojekt. De som vill bli ägare av verket skriver ner etttusen ord, bara ordet ord och hänger detta verk på väggen. Vid verket titeln som är samma ”etttusen ord” med undertitel ”En bild säger mer än tusen ord. Använd ord ord ord ord (tusen gånger). Efter tillsänt foto till Marc Broos skickas äkthetsintyget, se sid.23

2011 STORM I ETT VATTENGLAS presenteras som ett facebook projekt. Skaffa ett vattenglas , fyll detta med vatten och ställ en bordsfläkt som blåser mot vattenytan framför glaset. För äkthetsbevis, info se sidan längst ner.

2011 ALMA BEGRAVNING- en performance, happening i Paleis Oranjestraat i anslutning ordnades ett seminarium.

2011 Seminarium ”Landet utanför” Deltagare: recensenter, konstnärer, författare, almaister.  runt midsommar 2011

2011 BURIAL GROUND Inrättande av CIA Burial ground. Konstens begravningsplats bland Alma Lövs sexton paviljonger. Det finns konst som blommar kort som får en för tidig död eller också får den en förtjänt död alldeles för sent. Det finns konst som själv berövar sig livet. Ja det finns så många sätt, det finns så många anledningar, det finns så mycket tragik och så mycket glädje. Världens första och enda begravningsplats för konsten.  Komplett med gravstenar, kors, kapell etc. Första begravning av ett antal verk av några konstnärer skedde i anslutning till Alma begravning runt midsommar 2011.

2011 FRUKOST I DET GRÖNA. Utsmyckningsförslag Karlstad Kommun. Med Edouard Manets kända bild ”frukost i det gröna” som inspirationskälla inbjuds varje helg under sommaren två par på en frukost i tex. Sandgrundsuddens park bakom museet i Karlstad. De får en filt och välfylld picknickkorg. Projektet dokumenteras, fotograferas och blir en utställning. bok. Förslaget lämnades jan 2011. Manets målning hälsades med ett ramaskri av den samtida kulturopinionen Detta berodde i huvudsak på de kvinnliga gestalternas oförblommerade nakenhet, som uppfattades som ytterst stötande av en publik som kunde uppskatta öppen erotik endast om den hade den rätta klassiska dräkten.

2010 ”Var finns Konstverket?” När Marc Broos blev tillfrågat att utföra ett verk på ”Konst på Hög” Kumla tyckte han att det redan fanns (för) många konstverk och han valde att gräva ner en modell av Österrikares Josef Fritzls källare, ett verk med titel .”Var finns konstverket ?” Marc åkte några månader senare ner till Kumla för att leta efter verket. Och där står han kvar med Lars Lerin, konstnär och fru Karin Broos  som plastfigurer. Han stående med handen obvanför ögonen och kollegorna sittande på en parkbänk i naturlig storlek.  De letar med blicken efter Marc Broos konstverk. Gruppen är alltså inte själva verket. Placerades på ”Konst på Hög” i Kumla som permanent verk 2010. SVT Kobra dec.2010.

2010 HOTELLPROJEKT TAWOTWS. Uppförde en av världens två sjustjärniga hotell, TAWOTWS, Take a Walk on the Wild Side i Paleis Oranjestraat. Totalt fyra hotellrum som även fungerade som utställningsplats. 

2010 SANATORIUM TAWOTWS med plats för åtta patienter uppfördes  och invigdes 2010. Anläggningen finns i anslutning till Paleis Oranjestraat komplett med café och stor svävande balkong med utsikt över sjön Fryken, byggd på åtta meters höjd.

2010 CIA CENTER FOR INTERACTUAL ART. startar gruppen CIA, konstens underrättelseverksamhet. Verksamheten går ut på att inhämta, bearbeta och delge information och data för att ge underlag för beslut på olika nivåer. Samarbete konst, teater, film, musik, litteratur, filosofi etc. Lokaler Paleis Oranjestraat, Hotell TAWOTWS, paviljonger. Konstnären, konstprofessor Jörgen Svensson planerar ett Almafamily projekt 2011.

2010 Konstvaruhus Braun en Broos
Öppnar konstvaruhus Braun en Broos med totalt 400 egna målningar och objekt. Visades på Almalöv från golv till tak. Flera års samlade verk.

2010 QUEEN FOR ONE DAY
Installation installerades i Rottnerospark 2009. Blev bland ett tiotal verk av publiken utsedd till vinnare och fick vara kvar 2010. Verket bestod av en tron på en med blommande växter planterad kulle som blev drottningens kjol. Via en stentrappa kunde man klättra på tronen och var Queen denna dag.

2010- 2011 DEN VARMA HANDEN Skissförslag skulptur båtbusshållsplats Karlstad inre hamnen. Att uppföra år ?. Verket ”Den varma handen” är 6,5 meter hög i betong eller polyester, En lång arm med välkommande hand, fingrar är ljusstakar med belysning.

2010- 2011 VÄLKOMMEN. Utsmyckning  entrén Hammarö bibliotek. Färdigt 2011. Balkong med vinkande figurer. Video/skulptur.

2007-2008 ASC- Assocation for Social Contribution. Utbyggnaden Paleis Oranjestraat. Café, lokal för nya gruppen ASC- Assocation for Social Contribution i fd kostallet.

2009 Dropp- installation - performance. Varje dag vid bestämt klockslag la Marc Broos sig naken i ett ”badkar”, ett form utsågat frigolitblock. Ett bevattningssystem sättes igång och ur ett sextiotal små rör droppade en blodfärgad vätska på kroppen tills frigolitformen var helt uppfyllt, kroppen täckt och endast en del av ansiktet syntes. Visades i skogsdunge Almalövmuseum

2009  DON`T FOLLOW LEADERS WATCHIN PARKIN´ METERS installation, skulptur och ljud.  ”HALLELUJA” en två meter lång rörlig präst som via rörelsevakt reser sig , säger halleluja, naturlig storlek, visades på olika platser, bla Stockholm Art Fair. Almalöv. Inbyggd vindrutetorkarmotor och kedjor med motvikt får prästen att resa sig upp och ned.

2008 SUPERMARKET Almalöv medverkar med egen monter på  Supermarket i Stockholm. Installation med div konstnärer. Delar deltog i Lettland Biennalen.

2008 Jag är svensk videoprojekt i samarbete med studenter från Broby Grafiska. På en video dök personer upp ur ”inget” tog några steg framåt, tittade in i kameran och sa: Jag är Svensk” och bilden försvann i ”inget”. Hundratal personer filmades. Ska ingå i utsmyckning Skoghall Folkets Hus.

2008 FRUKOST I DET GRÖNA.. Med Edouard Manets kända bild ”frukost i det gröna” som inspirationskälla inbjuds varje helg under sommaren två par på en frukost i tex. Sandgrundsuddens park bakom museet i Karlstad. De får en filt och välfylld picknickkorg. Projektet dokumenteras, fotograferas och blir en utställning. bok. Förslaget lämnades till Karlstad kommun. Manets målning hälsades med ett ramaskri av den samtida kulturopinionen Detta berodde i huvudsak på de kvinnliga gestalternas oförblommerade nakenhet, som uppfattades som ytterst stötande av en publik som kunde uppskatta öppen erotik endast om den hade den rätta klassiska dräkten.

2008 SOFFOR TILL KONST. Sex stycken soffor sponsrade av IKEA till sex konstverk. Permanent installation Almalövs café. Under sofforna verk av Gilbert & George, Jenny Holzer, Ernst Billgren, Jan Håfström, Denise Grünstein, Maya Eizin Öijer, Mari Saarinen.

2008 Vad vill du bli när du är stor. En liten anteckningsbok på ett bord med stol. I boken skrev fyra hundra personer vad det ville bli när de skulle vara stora. Allt från djurpark tills att utan att vilja bli som sin mamma.

2008 Sound and Silence for Love and AggressionPlaner, skisser, modeller för ett planerat runt museum med atriumgård i mitten, kombinerad konstnärs boende, insatslägenheter för konstnärer och vänner. 

2007 INTERIÖRER Storfors, Interiörer samlingsutställning. Skulptur, måleri.

2007 Jesus Died for nothing I suppose, installation Kafkahuset.
seminarierum. Kent barbiedocka, bakvänt på ett träkors. Även Jesus i brons med bakspegel.

2007 Glasgow School of Art –resa till Scottland. Resulterade i utställning på Alma Löv
i samarbete med Glascow school of art.

2007 WRITE ME A LETTER. Placerade tusentals visitkort på offentliga toaletter och andra ställen i hela
Sverige med uppmaning att ta kontakt med M. Via email, tel, post. ”I want to be your friend, write me a letter.”

2006 Galleri Billing Baar Schweiz installation, video och måleri.

2006 Paleis Oranjestraat  En artikel av Clemens Poelinger i Svenska Dagbladet med rubrik ”Marc Broos Kung i eget konstrike”gjorde att Marc Broos köpte år 2006 en lada från 1890 som byggdes om till Paleis Oranjestraat, konsttempel med ett tjugotal salar, rum, café, samlingssal.

2006 ME- SIXTY YEARS Stockholm Art Fair. Konstmässans, Special guest,(gratis monter) visas installation,. Ur alla privata fotoalbum togs ocensurerad samtliga bilder på vilka han förekom. Totalt 500 bilder, alla i samma format placerade på 100 metallhyllplan på en järnställning som formade ett U-rum på konstmässan,

Konstmässan II, Designade sexkantmonter, bjöd  in Värmlands Museum, Kristinehamns Konstmuseum, Rackstad Museet, Laxholmen, museer som i var sin tårtbit deltog på konstmässan.

2006 IT IS WHAT IT IS- IS IT THAT IT IS? THATS WHAT IT IS! organiserar Konstbiennal på Alma Löv Museum, sexton konstnärer deltog.

2006 I WANT YOUR DREAMS
Uppmanade besökare att skicka in drömmar. Några skulle förverkligas. Hundratals drömmar skickades in via email, telefon, brev. Drömmarna skulle katalogiseras, soreteras efter rubriker. Tyvärr kollapsade hårddisken, alla drömmar gick upp i rök. Projekt på AlmaLöv .

2005 WHEN I GROW UPP I WANT TO BE A LADY, installation(med ljud) om önskningar, ”vad vill du bli när du blir stor” i Almapaviljong.
I en liten bok skrev besökare vad de ville bli när de blir stor.

2005 VIDEOWORKSHOPS Organiserar en serie tvådagars filmworkshops på Alma Löv med filmare, skådespelare som alla bodde på Almalöv. Bla one minute filmer.

2005 SEXTIO ÅR. Ur alla fotoalbum kopierade M bilder på vilka M fanns. Från födseln till sextioårsdagen. Det blev ocensurerad 450 foto alla i samma format uppställda på femtiotal metallhyllor. Visades Stockholm Art Fair samt på Almalöv.

2005 ROW ROW ROW YOUR BOAT gently down the stream
Genom fönster i hästvagnen såg man in i den mörka vagnen, i denna en häst ätande hö , närbild på hästhuvudet som svängde sakta och sjöng ”row row row your boat gently down the stream, merely, merely, merely, live is but a dream.” DVD monitor och ljudinstallation. Bla på Almalöv Museum

2004 ACCIDENTS HAPPENS, En mobilinstallation, barnvagn, två kvinnor, en nedstörtande upp och ned i vagnen, ljudanläggning med olika ljudboxar med barnskrik och videokamera, iklädd smoking. Marc Broos gick omkring i fem dagar på konstmässan. (Du är min enda konkurrent på denna mässa” sa Kjartan Slettemark.) ”Utan din installation är denna mässa en enda grå mässa”- Ulrika Knutsson.

2004 ART IS INVESTIGATION Värmlands Museum. Ett försök att förklara konst for höstsalong publik. ”Art is investigation, art is sublimation, art is blub blub…” högtalare, bandspelare med rörelsevakt.

2004 ”JUST LOOK AROUND”
Museet Karlstad, installation med stol och vagnshjul, pekande kvinna och en högtalarröst som var femte minut ropar ut, ”JUST LOOK AROUND”

2004 EN MASSA KONST PÅ HÖG Konst på Hög, Kumla. Mycket rörig installation med ljud en massa figurer, foto, målningar, ett träd med blommor, texter i ARKEN.

2004 ACCIDENTS HAPPENS, gick runt under fem dagar på Stockholm Art Fair med en barnvagn med ACCIDENTS HAPPENS ljudinstallation med ljud av gråtande baby och en kvinna som stod upp och ned i barnvagnen, ramlat ner från femte våningen. Utan detta verk är hela mässan en enda grå mässa var Ulrika Knutssons kommentar medan Kjartan Slettemark som Marilyn Monroe berättade att han såg Marc Broos som sin enda konkurrent på Art Fair

2004 Thats Life Live DROPPINSTALLATION Almalöv Museum
I ett stort figurutsågad frigolitblock med droppanläggning la Marc sig varje dag naken en halvtimme i blocket/karet medan det droppade röd väska ur fyrtiotal droppande munstycken.

2003 AFFISCHERING FÖRBJUDEN
En affisch som ingen skulle ta ner. Ett hundratal affischer med just denna text, "Affischering Förbjuden", sattes upp på olika platser i Karlstad. Affischen kunde även laddas ner från internet för att kunna sättas upp av intresserade på olika platser i andra städer, fanns till exempel i Göteborg och Karlstad. Konstprojekt offentliga toaletter.

2003 KEEPING THE WORLD FREE FROM DIRT  Stockholm Art Fair. Marc jobbade i landstings rock som en till städare utklädd jugoslavisk läkare på Stockholm Art Fair. Utrustad med sopborste och videokamera på kvasten riktat mot golv städade han alla montrar under fem dagar. Städade bara hos gallerister som inte hade skräp på väggarna. Anställd hos ASC Assocation for Social Contribution. Filmade en hel dag (kvinnodagen 3 mars) alla golv med videokamera monterad på sopborste. Blev en arbetsdag, åtta timmar film.
Visades på SVT- Marc fick gratis lunch hos invandrare som var läkare och drev en pizzeria. Jobbade någon dag svart i svarta kläder. Bla. konstnären Ulf Rollof anlitade denna städare.

2003 TRYING TO PUT THE TOILET IN THE TOILET Rackstadmuseet., Installation med två toaletter plus video, Times goes by so slowly. Försökte spola ner en toalett i en toalett.

2003 ACK VÄRMELAND DU SKÖNA ,Kan du vissla Johanna. Kyrkeruds Folkhögskola.
Femtiotal med visselpipor försedda elever lärde sig att vissla Ack Värmeland du sköna. En student blev utsedd till dirigent. Spelades in på skiva.

2003  ”GARDEROB” Karlstad Universitet, Installation med flera hundra klädesplagg med musfällor och svart black i fickorna hängdes upp i den ofta tomma garderoben (skräck för stöld) på universitet i Karlstad. Det femtio meter långa verket slängdes av städpersonal i en container. Rubriker i tidningar ”60 meter konstverk borta” Meningen var att man vågade att hänga kläder när garderoben var befolkad.

2002 SMEDSBY KONSTAKT Startar Smedsby Konstakt (2002-2006) ett produktionsbolag som turnerade i Holland, Lettland, Danmark, Norge på olika konsthallar med större produktioner i vilka olika konstnärer deltog.

2002 I WANT YOUR DREAMS Projekt Arvika Festivalen. 4000 visitkort delades ut med förfrågan att skicka drömmar, flera hundra svarade.

2002 URSÄKTA KAN DU VISSLA? Rackstadmuseet. Två hundra personers tilfrågades ”ursäkta kan du vissla?” visslande olika melodier, inspelades på bandspelare.

2002-2001 I WANT TO BE YOUR FRIEND, WRITE ME A LETTER, Kortprojekt på offentliga toaletter, rastplatser Karlstad-Malmö. Kort placerades på olika ställen med uppmaning att skriva, maila till M.

2002 BRIGHT LIGHT . TV som ljuskälla, videofilm, filmade en 1500 watt strålkastare. Via tv´n som bara drar 50 watt kunde man nu använda sin tv som ljuskälla som gav mer ljus, energi än den energi den förbrukade. Denna uppfinning väckta uppmärksamhet hos lokaltidning som lagom inför jul gjorde ett större reportage. Visades på ljusmässan i Älvsjö.

1990- 2006 Medverkade med egen monter varje år på STOCKHOLM ART FAIR, senare med produktionsbolaget Smedsby Konstakt.
Smedsby Konstakt producerade utställningar som visades i Holland, Norge, Lettland, Sverige, Madagaskar.

2001 EN BILD SÄGER MER ÄN TUSEN ORD undersöktes om en bild säger mer än tusen ord. Ett tusen studenter medlemmar i East Water Art Academy skrev med vit färg på en jätteduk var sitt ord. Tusen ord. Verket gjordes under tre månader på Almalöv.

2001 JURYBEDÖMD UTSTÄLLNING Denna bild, en duk på fyra meter gånger tre meter bestående av tusen ord lämnades in på jurybedömda höstsalongen på Värmlands Museet. Frågan var säger denna bild mer än tusen ord, mer än innehållet, tusen ord.

2001 I HOLLAND STÅR ETT HUS. Större bild och ljud installation med kollegan Hans Biezen. Hade fått montern sponsrat av Art Fair. Broos och Biezen sjöng en Holländsk visa och hade byggt upp fyra stora kanalhus, bestående av fyra hundra små målningar. Även IKEA plastgarderober med stora foton ingick i installationen. Inslag på SVT Christoffer Barnekow.

2000 PORTEN  arbetade i diabasgruvan hos Björn Nordenhake i Broby, Skåne utförde bla. En  större 2400 kg  skultur i rödvånga granit. Denna skulptur visades i Borlänge och leasades av Malung kommun. Nu uppställt på Alma Löv Museum.

2000 THE ALMA LÖV COLLECTION
Inredde en monter på Stockholm Art Fair med fyra hundra verk, allt från video, skulptur, måleri, objekt.

1999 PORTABLE ART GALLERY. Detta år var han nästan inte med på Stockholm Art Fair. Fick abstinens besvär. Byggde ett mobilt galleri och gick omkring på mässan i fyra dagar med galleriet plus annex. I galleriet fanns bilder på alla gallerister sittande i sina montrar väntande på sina gäster. Fotograferat året innan. Ett hundratal akrylmålningar i mindre format.

1999 JUST CALL ME ANGEL, sex meter hög objekt och installation bestående av sexton uppstaplade ”explosiv”märkta militär kistor med motor i toppen av skulpturen med startknapp på marken, stor blodfläck under verket och ett foto av en fallande ängel… Tillsammans med Hans Biezen, BROTHERS IN ART Bidrag till Höstsalong museet. 1999

1999 CHOOSING YOUR PARTNER, Internationell Mailartprojekt Umeå. Hans bidrag bestod av gratis adressändringskort som han dagligen skickade till Umeå Konsthall. På kortet fanns olika förfrågningar om en partner. Detta bidrag blev av tidskriften 00-Tal utnämnd till det mest intressanta bidrag bland 1500 bidrag från hela världen.

1999 THERE ARE NO MORE TEARS IN THE LAND OF PAIN, Installation på Hagfors Folkets Hus. I fyrtio små kopparskålar låg ögonen i en vätska . Projektet väckte anstöt och plockades efter några dagar ner av arrangören.

1999 FÅR VIDRÖRAS Installation på Galleri Bergman. Verket bestod av hundra penisar i olika tillstånd i lera och visades i ett sk. herrum, ett rum på galleriet var herrar förr i tiden kunde titta på nakna kvinnor.
Galleriet tyckte att bilderna var opassande.   Verket  var jurybedömt och godkänt men galleristen vägrade att visa verket. Vi visar inte kissepinnar” var galleristens svar. ”Broos avsnoppad” på galleri blev tidningsrubriken.

1999 Hundra penisar visades istället på Art Fair-Stockholm, 100 för de stora, 50 för de små. Gick åt som smör , favorit bland kvinnliga gallerister. S kvinnoförening beställde flera stycken, på fråga om vilket tillstånd önskades blev svaret ”bara de är glada”.

1998 ATT ÄLSKA I NÖD OCH LUST
Målade av alla bröllopsbilder ur annonsen i Dagens Nyheter, Ett 60 tal spraymålningar. Visades Eksjö Konsthall 1998

1998 SAFE STREET Umeå. Performance tidigt på morgonen vid femtiden gick han med handdriven vagn,  tryckte med pappersmassa och tillverkad lång smal pappermassaform hundratals vita mittstreck på en hårdtrafikerad gata i Umeå.

1998 STORM I ETT VATTENGLAS Reijkjavik Island, Nordiskt projekt. Större installation i nedlagd Isfabrik. Containerfynd och annat. Fick pris för verket STORM I ETT VATTENGLAS- en fläkt och ett glas med vatten, visades i Zurich, galleri Baar.

1998 N´art . Större installation i isfabrik Reijkjavik Island, fraktades sedan med båt från Island till Sverige. Visades även i Hagfors. Installationen väckte protester från ett kommunalråd ”detta är inte konst” som citerades i tidningen.
Denna utställning blev något slags vändpunkt i Marc Broos konstnärskap och många saknade, pratade senare om tiden då han gjorde skulpturer i lera och uppskattade denna del av konstnärskapet mer än det som han skulle jobba med kommande två decenier. Leran las på hyllan för att sedan kanske 2011 tas i bruk igen.

1998 NAGELSKÅDERI Placerade Selma Lagerlöfs tånaglar i monter. Rubriker i Aftonbladet: ”De eviga frågorna om hur lång Strindbergs penis var i ”upprört tillstånd” berikas nu med ett annat litterärt klipp. Selma Lagerlöfs tånaglar i monter, prydligt uppradade på en sammetskudde…” ramaskri i VF;
”Äckligt” tyckte recensent Rune Engelbrektsson.

78- HÖSTSALONGER. Deltog under ett tjugo/femtontal år (tom 2007) årligen med ofta påkostade installationer på Värmlands konstföreningens höstsalonger på Värmlands Museum. Verk uppskattades föga av några styrelsemedlemmar, passade inte in. Marcs verk betraktades som jippo av museums intendent Björn Hedstrand. Att Marcs verk ofta hamnade på första sidan i lokaltidningar upprörde säkert en del.

Utsmyckningar:
Årjäng vårdhem.
Charlottenberg tandläkarklinik,
Eda Tandläkarklinik,
Örebro Polishuset,
Hagfors Gymnasium,
Landstinget kommuner, landsting.
Skulptur Freedom på Ingesunds Musikhögskola plockades för några år sedan ner och ligger i en källare.
Konst på Hög Kumla 2010.
Hammarö bibliotek 2011
Båtbusshållsplats Karlstad 2011 vilande
CIA 2011 projekt performance , happenings.
första projekt Alma Lövs begravning 2011.
Drivkraften bakom Alma Löv museet.

Stipendier bidrag:
Postkodslotteriet 2014
Kulturbryggan 2013
Fonden Åke Nermans minne 2011
Bildkonstnärsfonden 2011
Konstnärsnämndens Dynamostipendium 2007 av Sune Nordgren.
Fröding Stipendium 2007.
Bror Eijve Stipendium 2006.
Stiftelsen Framtidens Kultur projektbidrag under flera år.
Bildkonstnärsfonden Konstnärsnämnden två åriga stipendier 2005.
Statens Kulturråd 2009.
Per Liljenbergs Fond stipendium 2005.
SKR Diplom 2003.
Konstnärsnämnden projektbidrag 2000.
Konstnärsnämnden 2006.
Jobbade på sjuttio,åttiotalet inom Värmlands Konstnärsförbundets styrelse och som ordförande för KRO Värmland.


Medlemskap:
TAC Total Art Control.
ASC Assocation for Social Contribution.
Paleis Oranjestraat EC Executive chef Alma Löv Museum
TAWOTWS Take A Walk On The Wild Side. hotellrörelse)
SANATORIUM supervisor
TAKE IT OR LEAVE IT Galleri i Palatset
BURIAL X, CIA´S begravningsplats entreprenör
Braun & Broos 2010 Konstvaruhus
A.L. MUSEUM of E & U gen. dir.
CIA Center for Interactual Art, agent Sjoelbak

*De Wolk is Boven , Molnen är där uppe, öppnade galleri i Eindhoven på 70-talet (Galleriet låg på andra våningen, skylten var i form av ett enormt stort moln.)
*Startade konsttidskrift AlmaMagasin/Almanacka 010. styrelseordf. AlmaBok (konstböcker 08) och AlmaFilm (film/dvd/ egen reprod. Utrustning 08)
* Ungdomsrepresentant på vanAbbemuseum Eindhoven på 70 talet.

Text Simone Jacobi fil.dr.

Almaprojekt 2009
"Gränslöst och spejsat"
recension DN Dan Jönsson
http://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/recension-dedikation-selmavarmland-wood-festival-1.912858
---------------------------------------------
"Sensuell Oas"
Aftonbladet Camilla Hammarström
http://www.aftonbladet.se/kultur/konst/article5617410.ab
--------------------------------------------
"Almariket gör publiken munter"
DN Jessica Kempe
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/almariket-gor-publiken-munter-1.603265

Mediaröster om nedläggning Alma Löv:

DN 30 dec 2010
Rubrik” Året då konstscenen växte åt alla håll.”
Årskrönika av Birgitta Rubin som hade tre önskemål inför 2011: som uttalade tre förhoppningar inför 2011.

  1. …att det privata konstexperimentet/museet Alma Löv inte begravs, utan återuppstår i de värmländska skogarna
  1. …att se utställningar av kvinnliga konstnärslegender som Dorothea Tanning och Yahoi Kusama innan de hinner dö.
  1. …att tunga, internationella konststjärnor som Anselm Kiefer och Ai Wei Wei introduceras i Sverige.
  2.  Birgitta Rubin Dagens Nyheter



Dagens Nyheter torsd 16 september 2010 KULTUR
INGELA LIND:
Alma Lövs sjövilda konstfest är slut efter tretton år.
Konst väcker alltid komplex av tankar och känslor. Men faktum är att dess lätt melankoliska och lite sjövilda atmosfär på ett ovanligt sätt huggit mig i hjärtat.
Alma Löv var en årlig utställningsfest med hundratals svenska och internationella konstnärer som mot alla odds, på landet utanför Sunne, skapade ett högtryck för alla former av experimentell konst.  I sommar har det skrivits spaltmeter om stängningen av museet och den förgiftande konflikt mellan dess grundare Marc Broos och grannen, målaren Lars Lerin, som förmodas ligga bakom. Men också om uteblivna offentliga bidrag.
 Klart är att det udda Alma Löv efter tretton år plötsligt på försommaren 2010 brakade igenom mediavallen. Därmed stormade publiken an. Nu stirrar jag på den smala biväg som blockerades när flera hundra besökare skulle parkera och som stryker tätt förbi de två grannarnas lador- den ena Alma Lövs skogstempellika utställningsarena och den andra Lars Lerins försäljningsplats.
 Jag tror att bråket till stor del var en krock mellan två estetiska system. Mellan konstnärlig avantgardism och populistisk marknad.
Museum Alma Löv var ett personligt socialt konstverk. Ett lidelsefullt försvar för egensinne och för konstskapande utanför institutionernas byråkratiserande och nivellerande ramar. ”Om andra museer är för alla är vi ett museum för alla andra”, var dess fräcka devis.
Att Alma Löv Museum nu begravs rimmar helt med tidsandan.
                                                                               Ingela Lind Dagens Nyheter

Göteborgs Posten 22 aug 2010
Mikael Van Reis Alma Lövs sista dans
Värmländska Alma Löv har sedan 1998 samlat svensk och osvensk samtidskonst till sommarutställningar strax söder om Mårbacka. Ett projekt som i sin generositet saknar jämförelser, men som nu ändå når finalen.
Efter tretton somrar i livet dansar nu Alma Löv bort över Frykens spegel. Marc Broos mäktar inte med att fortsätta verksamheten, särskilt inte utan ett gott allmänt stöd – den offentliga dumsnålheten vet mer sällan sitt verkliga pris. Det är förstås mycket krävande att varje år samla så många konstnärliga bidrag på en plats med denna ambition. Insatsen har varit lika varm som heroisk. Därutöver är Alma Löv närmast ett konstprojekt i sig att genomföra, inte primärt en institution att bygga à la sydsvenska Hishult eller Wanås. Marc Broos vill nog hellre kalla sig konstnär än entreprenör. Han signerar kollaget och ritar samtidigt om ett litet stycke Värmland söder om Sunne. Ett lantligt Kunsthaus, men ingen ”konsthall”. Jag tycker just detta hus är ganska fantastiskt med sin säregna, trädoftande atmosfär av loge, filmstudio och galleri. Kan man bara stänga detta? Verkar svårfattligt.
   Det är förstås sorgesamt men å andra sidan ligger det också i den provisoriska andans natur. Spontana idéer är viktigare än ideologier. Skalan är måttlig men idérikedomen ändå avsevärd. När man tröttnar gör man något nytt. Holländaren Marc Broos har sannolikt några luftrötter i forna provierörelsen ­och frihetliga tankar om sympatins makt. Alma Löv är därför lite gräsnära sjuttiotalsutopi uppstånden som tvåtusentalsmiljö. Här märks ju ingen pekuniär eller urban smartness, men en nyfiken koll på läget. Utställningarna byggs som en sorts växande vänkrets.
    Kanske kändes konceptet färdigt för Marc Broos? Jag anar det. Fyrtio konstnärer bildar likväl et personligt samtidsmontage som nu inte finns att se på annan ort. Och snart inte alls. Jag är ändå inte så övertygad om att det är sista sommaren Alma Löv dansar. Tonåringar brukar dyka upp i annan kostym.
        Mikael Van Reis  Göteborgs Posten        mikael.vanries@gp.se

Svenska Dagbladet
8 juli 2010 Lina Wennersten
Rubrik: SISTA PENSELDRAGET Det vildblommande konstmuseet Alma Löv är inne på sin 13:e sommar. Nu meddelar konstnären Marc Broos att den värmländska paviljongparken slår igen för gott till hösten.
Alma Löv är motsatsen till den vita kub som är konstinstitutionernas standardform. I grönskan kring konstnärsparet Karin och Marc Broos hus i Östra Ämtervik står små träpaviljonger, glashus, en container och en hel lada där samtidskonsten får härja som den vill. I 13 somrar har Alma Löv varit konstvärldens förvildade hippie, men nu känner Marc Broos att det får vara nog.
LINA WENNERSTEN Svenska Dagbladet
lina.wennersten@svd.se

Svenska Dagbladet  Dan Backman
29 juli 2010
Förvirringen gör ingenting         
KONSTBLANDNING Det är helhetsupplevelsen av paviljonger, utomhusverk och konstlada som är själva poängen med Alma Löv museum. Årets utställning är den sista men projektet går säkert vidare i någon form. Årets samlingsutställning – ja, det är alltid samlingsutställningar på Alma Löv – har fått namnet Taking down heaven och är, som det mesta här, lätt förvirrande. Vilket, bör tilläggas, är helt i sin ordning. Några kortfattade kryptiska rader på hemsidan om att ”det kanske är dags att rikta blicken uppåt och lite nedåt” ger inte mycket hjälp på traven. Men vad gör det? Konstvärlden har ett överskott på konstteoretiska texter som inte lyckas sätta fingret på det väsentliga, så det är snarast en välgärning att inte belasta miljön med ännu en ordrik katalog. Dessutom: upplevelsen att orientera sig bland Alma Lövs sextio

 Marc Broos Curiculum_Vitae UtbildningKungl.Konsthögskolan s´Hertogenbosch HollandStipendierKonstnärsnämndens Dynamostipendium 2007
Fröding Stipendium 2007
Årets Östemting.. 2007
Bror Eijve Stipendium 2006
Stiftelsen Framtidens Kultur projektbidrag under flera år
Bildkonstnärsfonden Konstnärsnämnden två åriga stipendium 2005
Per Liljenbergs Fond 2005
SKR Diplom 2003
Konstnärsnämnden projektbidrag flera år.SeparatutställningarUrval div projekt,utställningar:
2010 Var finns konstverket permanent verk Konst på Hög Kumla
2010 Uppdrag konstnärlig gestaltning Folkets Hus Skoghall 2009/2010 bygger TAWOTWS Hotell & Sanatorium
2008 Supermarket Stockholm Almamonter
2007 - 2008 Bygger Galleri TAWOTWS Take a Walk on the Wild Side
2007 Jesus Died for nothing I suppose -installation Kafkahuset
2007 Uppför Konsthall Paleis Oranjestraat med tio salar
2007 Storfors "Interiörer"- samlingsutställning
2007 Planeringsresa Glasgow School of Art
2006 Zurich Art Fair Schweiz
2006 Galleri Billing Baar Schweiz installation-video-måleri
2006 Stockholm Art Fair
Konstmässans "special guest" visas installation "ME- SIXTY YEARS"
Ur alla privata fotoalbum togs samtliga bilder på vilka Marc Broos förekom. Totalt 500 bilder, alla i samma format placerade
på 100 metallhyllplan på en järnställning som formade ett U-rum på konstmässanKonstmässan II:
Designade monter , bjöd in sex museer som i var sin tårtbit deltar på
konstmässan2006 Konstbiennal
2006 organiserar Konstbiennal "IT IS WHAT IT IS"- "IS IT THAT IT IS?" - "THATS WHAT IT IS!"
på Alma Löv Museum, sexton konstnärer deltar.
2006 - 2007 Bygger Almalada , sex nya byggnader i en större lada med plats för performance workshops , rockkonsert etc.Alma Löv museum 2005
WHEN I GROW UPP I WANT TO BE A LADY , installation om önskningar i Almapaviljong
DON`T FOLLOW LEADERS WATCHIN PARKIN METERS installation/ skulptur / ljudStockholm Art Fair 2004.
ACCIDENTS HAPPENS
En mobilinstallation- barnvagn-två kvinnor , ljudanläggning med olika ljudboxar och videokamera.Iklädd smokingVärmlands Museum 2004
TRYING TO EXPLAIN Ett försök att förklara konst for höstsalong publik 2004 Museet Karlstad
Installation med stol-vagnshjul, pekande kvinna och en högtalarröst som var femte minut ropar ut: â₝JUST LOOK AROUNDâ₝Konst på Hög- Kumla. 2004
EN MASSA KONST PÅ HÖG
Mycket rörig installation med ljud en massa figurer, foto, målningar, ett träd med blommor, texter i ARKENAFFISCHERING FÖRBJUDEN 2003
Funderade på en affisch som ingen skulle ta ner.
Ett hundratal affischer med just denna text "Affischering Förbjuden" sättes upp på olika platser i Karlstad Affischen kunde även laddas ner från internet för att kunna sättas upp av intresserade på olika platser i andra städer (bla. Göteborg)Konstprojekt offentliga toaletter 2001- 2002
I WANT TO BE YOUR FRIEND WRITE ME A LETTER
Kortprojekt på offentliga toaletter, rastplatser Karlstad-MalmöStockholm Art Fair 2003
KEEPING THE WORLD FREE FROM DIRT
Jobbade som till städare utklädd jugoslavisk läkare på StockholmArt Fair. Utrustad med sopborste och videokamera städdade jag alla montrar under fem dagar.
Anställt hos ASC Assocation for Social Contribution. .Projekt Arvika Festivalen 2002 IWANTYOURDREAMS4000 visitkort delades ut med förfrågan att skicka drömmar, flera hundra svarade.RackstadMuseet 2003
TRYING TO PUT THE TOILET IN THE TOILET
Installation mec två toaletter plus video Times goes by so slowly2003 Karlstad Universitet
GARDEROB
Installation med flera hundra klädesplagg med musfällor och svart black i fickorna hängdes upp i garderoben på universitet.
Det femtio meter långa verket slängdes av städpersonal i en containerRackstadMuseet 2002
URSÄKTA KAN DU VISSLA?
Två hundra personers visslande olika melodier inspelades på bandspelareAck Värmeland du SkönaKyrkerudsFolkhögskola 2003
Femtiotal med visselpipor försedda elever försökte visslaAck Värmeland du sköna1998 - 2006
Startade 1998 (Stockholm Europas kulturhuvudstadåret) konstprojekt The Alma Löv Museum of experimental & unexp. Art. Byggde sexton paviljonger i vilka årligen div. konstprojekt visas.2000 Projekt Konstakademin EastWater Art Academy. Första året deltog under mottot JEDER MANN IST EIN KUNSTLER (Joseph Beuys) ett tusental personer som efter examenprov /skulptur fick högskolediplom, utvecklingssamtal och inplastat konstnärskort som bla ger rabatt på museer.

foto