Värmlands Konstförenings stipendiater 2022

Staffan Jofjell och Sara Nilsson, som fick Thor Fagerkviststipendiet, och Annika Eriksdotter fick resestipendiet.

Klippt från Värmlands Konstförenings sida:

Nu säger vi GRATTIS till 2022 års stipendiater, hyllade vid årsmötet den 16 mars. Staffan Jofjell och Sara Nilsson är mottagare av vårt prestigefulla Thor Fagerkvist-stipendium, innebärande 25 000 kronor vardera och en garanterad plats i årets höstsalong. Annika Eriksdotter får Åke Lekmans resestipendium à 10 000 kronor. Något ungdomsstipendium delas inte ut i år, i brist på sökande.

Motiveringarna ser ut så här:

Staffan Jofjell
Du har en lång karriär som yrkesfotograf bakom dig, och har allt sedan avslutad utbildning på Christer Strömholms fotoskola drivit egna projekt och tagit uppdrag av skiftande slag.
Att verka som fotograf med konstnärlig inriktning i ett glesbygdslän är en utmaning, och den utmaningen har du utvecklat till en mångsidighet som fört dig i olika riktningar. Fördelen att behärska både analog och digital fototeknik har öppnat ett spektrum av möjligheter. Det har blivit böcker, bildspel, samarbete med teatergrupper, men också unika bilder som vi har sett på till exempel höstsalongerna i Värmland. Foto har blivit ett alltmer uppskattat uttrycksmedel där du i Värmland tidigt tagit plats i utställningar.
Du har också delat med dig av dina kunskaper i fotografi genom att undervisa på folkhögskolor.
Som fotograf har du visat förmåga att förvandla dina bilder till konst, och Värmlands Konstförening vill bekräfta detta genom att tilldela dig 2022 års Thor Fagerkvist-stipendium.

Sara Nilsson
Du är Torsbyflickan som efter en längre utflykt till storstäderna Göteborg och Stockholm för sex år sedan återvände till lugnet i Värmland – närmare bestämt en gård i Olsäterstrakten, där naturen är granne med din ateljé.
”Tillbaka till naturen” har också länge varit temat för ditt konstnärliga arbete, som innefattar både måleri och skulptur. Men det är framför allt dina skulpturer som väcker uppmärksamhet: människor med märkliga proportioner, poserande och till synes ensamt kontemplerande på en stubbe eller ett pastellmönstrat podium. Själv har du i olika sammanhang förklarat att de är en del av en större rörelse eller nätverk, kanske en slags miljörörelse. Det annorlunda med skulpturerna är också materialet: papier maché som byggs på lager för lager, filas, slipas, akrylmålas och lackas.
Men du har också skulpterat i annat material, vid offentliga utsmyckningar i Göteborg, där du för övrigt har en fast gallerikontakt vid sidan av andra utställningar i Sverige och utrikes. Här hemma har du just fått ett utsmyckningsuppdrag för det nya stationsområdet i Karlstad.
Vi är glada över att kunna uppmärksamma detta spännande konstnärskap med vårt Thor Fagerkvist-stipendium.

Annika Eriksdotter
Du har mer och mer ägnat dig åt konstnärligt fotografi och flera gånger visat sådant i våra salonger, vid sidan av dina textila skulpturer. Nu tänker du låta fransmännen – och andra fotointresserade – ta del av dina bilder av den svenska skogen. Närmare bestämt ska det ske på Svenska Klubben vid paradgatan Rue de Rivoli i Paris, i regi av Svenska Konstföreningen där, under ett par novemberveckor.
Fotografierna är hämtade ur din bok ”I den djupa skogens famn”, som släpps av Heidruns förlag i slutet av mars. Boken utgår från ett barndomsminne, och innehåller utöver fotografierna korta texter. Den blir din tredje fotobok.
Under utställningsperioden arrangeras även en stor fotomässa i Paris, där du kan få möjlighet att signera din bok, samtidigt som du hämtar kunskap och inspiration av andras arbeten.
Din separatutställning kostar att hänga, du har kostnader för transporter, egen resa och uppehälle i den franska storstaden. Du har alltså sökt resestipendiet som en del av finansieringen av detta spännande projekt, vilket Värmlands Konstförening härmed stöder.

Läs mer på Värmlands Konstförenings sida här.