2021 års stipendiater är Annica Berglund och Henrik Westlund!

Annica Berglund och Henric WestlundIdag den 25 november offentliggjordes årets stipendiater, med tal, blommor och hyllningar samt efterföljande fika på Värmlands Museum. På plats var förutom stipendiaterna och styrelsen både press och en hyllande medlem. Vi ropar ett rungade GRATTIS! till Henrik Westlund och Annica Berglund. Läs motiveringarna här nedan.

Stipendiet till Åke Nermans minne
Stipendiet till Åke Nermans minne tilldelas i år Henric Westlund. Han får stipendiet för sitt utforskande av, som han själv beskriver det, andens ekologi. Detta gör han genom en mångfald av material som passar verkets frågeställning. Med öppet sinne inför nya tekniker och ett ständigt lärande skapar han intressanta verk med en lekfullhet som bottnar i allvar. Hans verk kan upplevas på till exempel ett äldreboende i Filipstad och Centralsjukhuset och Domkyrkan i Karlstad.

Beslutet har tagits av Värmlands konstnärsförbunds styrelsen

Årets utropstecken
Annica Berglund, vi vill ge dig Årets Utropstecken för att ditt enträgna arbete under 2020 med att utveckla och utforska ny teknik och nytt material. Du startar med egna foton, screentrycker på glas och bygger därav nya former. Från två- till tredimensionellt, det är värt ett stort utropstecken!

Nomineringen har skett av medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund och beslut har tagits av styrelsen i förbundet.

Konstnärsförbundets stipendier
Stipendiet till Åke Nermans minne är vårt finaste stipendium för konstutövning av hög kvalitet och väljs av styrelsen för förbundet. Utropstecknet är en konstnärskollega i förbundet som under det gångna året - 2020 - gjort något ovanligt - förvånande - uppiggande - Åh! - Ah! - för konstnären, för Värmland, för världen, för publiken. Konstnären kan ha varit en plötslig ljusstråle, en rak höger eller en ovanlig ton som skär igenom bruset. Nomineringen sker av förbundets medlemmar och beslut tas av styrelsen. Enligt statuterna för Åke Nermansstipendiet ska utdelandet ske på ordinarie årsmöte, och därför sker det officiella utdelandet nästa år på våren. Men vi väljer att göra offentliggörandet nu i år, för att ta varje tillfälle i akt att få fira och glädjas.

Plats: Cyrillushusets trappa i museiparken, Värmlands Museum Karlstad

Läs mer om Åke Nermans-stipendiet och Årets utropstecken här.

Artikel i VF, läs här.

Artikel i NWT, läs här.