Stipendiater 2024

Katrin Westman och Janove Ekstedt årets stipendiater 2024! Stort grattis till er.

JanoveKatrin1000px

Foto Annika Eriksdotter

Stipendiet till Åke Nermans minne:

Katrin Westman öppnar upp för nya vägar i det expressivt abstrakta måleriet. Utifrån en modig blick och stark kroppslig närvaro får hon bilderna att vibrera av kraft och musikalitet. Genom sitt färgval och sätt att använda pensel och verktyg, variera laserade och täckande ytor, mörka och ljusa partier, öppnas tankeväckande rumslighet och pågående skeenden i hennes måleri. Ibland skymtar vi figurativa gestalter och landskap. Framför allt överraskar Westman genom sitt sätt att arbeta med måleriet skulpturalt i rummet. På så vis undersöker hon betraktarens rumsliga positioner i förhållande till verket och öppnar upp för nya sätt att se världen.

Årets utropstecken:

Årets Utropstecken går 2024 till Janove Ekstedt, konstnär i Arvika. Med utställningen Innesluten i mitt själv 2023 på Oppstuhage, Rackstad museum har Janove tagit klivet fram och satt sig själv i fokus. Under flera decennier, på ett oförlikneligt vis har han främjat Värmlands konstliv. Genom sitt gedigna konstnärliga kunnande och förmåga att se möjligheter har Janove öppnat många dörrar för såväl enskilda konstnärer som för samarbeten mellan olika aktörer i stort som smått. Många små utropstecken genom åren tillsammans med förra årets utställning gör Janove värd att uppmärksammas med att tilldelas årets Utropstecken!