100-års jubileum

Jubileumsutställningen på Värmlands museum invigdes högtidligt av Ingemar Eliasson men dessförinnan delades konstnärsförbundets två stipendier ut.

Det nyinstiftade stipendiet "Årets Utropstecken” tilldelades Helen Karlsson

Helene får stipendiet för det arbete hon gjort tillsammans med de andra i performencegruppen Otalt. Hon och Otalt har forskat om betydande kvinnor i Arvika som aldrig omnämnts eller fått någon plats i historien och lyft fram dem på ett intressant och spännande och väldigt engagerande sätt.

Nomineringen har skett av medlemmarna i Värmlands Konstnärsförbund och beslut har tagits av styrelsen Värmlands Konstnärsförbund.

Stipendiet till Åke Nermans minne 2019 tilldelades Bertil Bengtsson

Värmlands Konstnärsförbund vill 2019 tilldela dig stipendiet till Åke Nermans minne för ditt konstnärliga arbete med att lyfta fram både ljuset och mörkret i människans livsvillkor.

Vi känner dig Bertil i första hand som gouachemålaren där du har utvecklat ett förenklat och renskalat formspråk där färgen, ljuset och mörkret får stort spelrum. I alla dina uttrycksformer, både måleri, objekt och diaramor, förmedlar du framförallt allvar men också humor.
Det blev en fantastisk dag med många besökare.

Jubileumsfesten hölls i festvåningen på Stadshotellet. Efter en god middag och intressanta tal spelade Senior Swing Seven upp till dans. Stort tack till er alla för en härlig 100 års dag fylld med konstintryck och fina möten.